http://organikersag.blogspot.com.tr/ÜYE OLMAK İÇİN ALTTAKİ LİNK İ TIKLA

KAHTA

KAHTA İLÇE ADI MENŞEİ
ADININ KAYNAĞI

İlçe Adının Kaynağı; Kahta adının nereden geldiği yolunda kaynaklarda pek bilgi olmamakla beraber, tarihte, Orta Asya’da Ötüken ve Karakurum yakınında Kahta isimli bir kentin varlığı göz önüne alınırsa Kahta isminin Orta Asya kökenli bir isim olduğu sonucu çıkarılabilir.
 “Kahta” isminin Persçede “Dağın Eteği” anlamına geldiği ve Komagenelilerden önce bölgede hakim olan Persler tarafından kullanıldığı , bu adın da eski yerleşim yerinin konumundan kaynaklandığı anlaşılmaktadır. Eski ilçe merkezi Eski Kahta’dır ve Nemrut Dağının eteklerinde yer almaktadır.

KAHTA İLÇE TARİH
TARİH
Kâhta’nın geçmişi sabah medeniyetinin doğuş yeri olan Mezopotamya’ya yakın olması nedeniyle tarih öncesi dönemlere kadar uzanmaktadır. Bulunduğu coğrafî konum nedeniyle tarih öncesi dönemlerden günümüze kadar sayısız medeniyetlere ev sahipliği yapmıştır. Yörede yapılan arkeolojik kazılardan elde edinilen eser ve bulgular ile günümüze intikal eden canlı tarihi bulgular en belirgin kanıtlardır.

Paleolitik, neolitik, kalkolitik dönem ve tunç devrine ait elde edilen eserler Adıyaman müzesinde sergilenmektedir. M.Ö. 2000 yıllarında Kommagene Krallığının kuruluşuna kadar (m.ö. 69) Hititler, Mitaniler, Asurlular, Geç Hititliler, Persler, Kummurlar ile makedonyalı büyük İskender’in hakimiyeti ve Doğu Roma imparatorluğun egemenliği hüküm sürmüştür.

M.Ö. 69 yılında kurulan Kommagene krallığı bugün dünyanın sekizinci harikası olarak aday gösterilen Nemrut dağındaki dev heykelleri ve ilçedeki diğer tarihi eserleri bırakmıştır. 142 yıl yörede hüküm süren ve bugünlere intikal eden eserleri bırakan Kommagene krallığı M.S. 72 yılında Roma İmparatorluğu tarafından ortadan kaldırılarak Suriye eyaletine bağlanmıştır.

İlçenin antik çağda ve Bizans döneminde adı bilmemektedir. Orta çağda İslam dünyasının sınır kalelerinden biri olmuştur.
M.S. 670’de Emeviler, 758’de Bizans ve Sasaniler, 926’da Hamdaniler, 1226’da Seçuklular, 1284’e kadar Memlüklüler, Artuklular ve Dulkadiroğulları, 1393’te Timur ve 1516’dan sonra da Osmanlı İmparatorluğu bölgeye hakim olmuştur.
Kâhta şehri şu anda bulunduğu yere Cumhuriyetin ilk yıllarında taşınmış olup daha önce şimdiki Kocahisar ( Eski Kâhta ) köyünün bulunduğu yerde idi. M.Ö. üçüncü yüz yılın ilk yarısında ARSEMES adlı bir kralın bu yörede hakimiyet kurduğu sanılmaktadır. 

II.Selçukos’un ( M.Ö. 246-225 ) kardeşi Arsemes adındaki bir kralın kendi adıyla anılan iki kent görüyoruz. Bunlardan birincisi eski Kâhta kalesinin karşısındaki yukarı Arsemia’dır. Kâhta kalesi, Selçuklu imparatoru Alparslan’ın Malazgirt zaferi (1071)’ den sonra (1085) Selçuklular tarafından Bizanslılardan alınır. Yöre zaman zaman Malatya Danişmendlileri, Selçuklular ve Artuklular arasında el değiştirir. Kale daha sonra Melik’ul-Mansur tarafından onarılır. (XII.yy.) Bir süre Harput emirliği, Danişmendler ve Selçuklular arsında el değiştirir. Kaleyi daha sonra Sultan Alaeddin Keykubad’ın seraskeri Ceyli Bey zabteder.

Bölgede Selçuklu hakimiyeti başlar. (1226) Kâhta, Baba İshak ayaklanmasında (1240-1241) yağmalanır.
Kâhta kalesinin adı Memlüklüler ile Moğollar arasında geçen savaşlarda sık sık geçer. 1283-1289 yıllarında kale Halep valisi Kara Sungur tarafından alınır. Yeniden tahkim edilir. Daha sonra Osmanlı hakimiyetine geçer. Timur Malatya ve Kâhta’ya kadar olan kaleleri ele geçirince Yıldırım Beyazıd kalelere koyduğu muhafızları kovarak Türkmen’lerden Kara Osman’ı tahta geçirir. Timur’un çekilmesiyle Memlüklüler bölgeye hakim olurlar. (1417-1418) Memlüklülerin hakimiyeti Yavuz Sultan Selim’in bölgeyi ele geçirmesine kadar devam eder.
1516 yılında Yavuz Sultan Selim zamanında Osmanlı hakimiyetine girdikten sonra diğer ilçeler gibi önce Dulkadirli Emaretine, Kanuni zamanında ise sancak merkezi haline getirilen Samsat’a bağlanarak Zülkadiriye eyaleti (Maraş)’ne bağlanır. Kâhta 1531 yılında Malatya’ya, 1349 yılında ise Hısn-ı Mansur’a (Adıyaman) bağlanır. 1859 yılında Malatya sancak olunca Kâhta’da diğer kazalar gibi yeniden Malatya’ya bağlanır. Bu durum Osmanlı İmparatorluğunun yıkılmasına kadar devam eder. 1859 yılında Kâhta’da bir Abdal ayaklanırsa da ayaklanma bastırılır.

Milli mücadele döneminde M. Kemal’i yakalamak ve etkisiz hale getirmek için görevlendiren Ali Galib Malatya’da sıkıştırılınca Kâhta’ya gelir. Beraberindeki zatlarla Hacı Bedir Bey’e misafir olur. Hacı Bedir Bey’den umduğu desteği bulamayınca da 15.9.1919 günü Kâhta’dan Urfa’ya oradan da Halep’e kaçar.
Kâhta cumhuriyet döneminde Malatya’ya bağlı bir ilçe olarak eski durumunu muhafaza eder.
Cumhuriyetin ilk yıllarında yer değiştirerek eski Kâhta’dan 26 k.m. güneyindeki şimdiki yerine taşınır.
KAHTA İLÇE COĞRAFYA
İLÇEMİZİN COĞRAFİ DURUMU
Kâhta’nın yüz ölçümü 1.488 km karedir. Kâhta ilçesi doğuda Gerger ilçesi, güneydoğu ve güneyde Şanlıurfa ili, güneybatıda Samsat ilçesi, batıda Merkez ilçe, kuzeyde Sincik ilçesi, kuzeydoğuda da Malatya iliyle çevrilidir.
DOĞAL YAPISI
İlçe toprakları kuzey kesimindeki dağlık alanlar ile güney kesimindeki düzlüklerden oluşur. Kuzey kesimini Malatya dağlarının uzantıları engebelendirir. En önemli yükselti Nemrut Dağı’dır (2.206 m). İlçe merkezinin kuzey batısında Yarlıca Dağı ( 1.436m) yer alır. Dağlık alanlardan güneye doğru gidildikçe önce plato alanlarına sonra da ovalara geçilir. İlçe topraklarının sularını Fırat’ın kollarından Kâhta ve Kalburcu çayları toplar. Eskiden güneydoğu ve güneyde doğal sınırı oluşturan Fırat ırmağı vadisi bugün Atatürk Barajı gölünün altında kalmış durumdadır.

KAHTA İLÇE İKLİM
İKLİM DURUMU
İlçemiz sınırları içersinde bulunan Atatürk Barajı gölü nedeniyle, iklim yapısı önemli bir ölçüde değişikliğe uğramıştır. Karasal olan iklim, Atatürk baraj gölünün etkisiyle değişerek, Akdeniz iklimi ile benzerlik göstermeye başlamıştır.

KAHTA İLÇE BİTKİ VE HAYVANCILIK
BİTKİ ÖRTÜSÜ VE HAYVAN VARLIĞI
Doğal bitki örtüsü Step görünümündedir. Engebeli bir arazi yapısına sahip olup, dağlık kesimde fazla sık olmayan Meşe ağaçları, akarsu boylarında ise söğüt ve kavak ağaçları mevcuttur. Dağlık kesimde küçükbaş hayvan beslenmektedir.
KAHTA İKLİM VE BİTKİ ÖRTÜSÜ
İklim ve Bitki Örtüsü

İlçemizin doğal bitki örtüsü step görünümündedir. Engebeli bir arazi yapısına sahip olup, dağlık kesimde fazla sık olmayan meşe ağaçları, akarsu boylarında ise söğüt ve kavak ağaçları mevcuttur.
İlçemiz sınırları içerisinde bulunan Atatürk Baraj Gölü nedeniyle, iklim yapısı önemli ölçüde değişikliğe uğrayarak, karasal olan iklim, Akdeniz İklimi ile benzerlik göstermeye başlamıştır.
İlçemizde son 1975-2006 yılları arasında meteorolojik verilerine göre en düşük sıcaklık – 11.4 0C (1985 yılı Şubat ay’ı) en yüksek sıcaklık 44.9 0C (1987 yılı Ağustos ay’ı), en yüksek kar kalınlığı 58 cm (2000 yılı Ocak ayı) dır.
İlçemize son 10 yılda yıllık olarak en yüksek yağış miktarı m2’ye toplam 1038.5 kg. ile 1996 yılında, aylık en yüksek yağış miktarı 297.6 kg olarak 1996 yılı Mart ayında kaydedilmiştir.
Son on yıllık sıcaklık ortalaması 17.2’ dir.

KAHTA İLÇE EKONOMİ
EKONOMIK HAYATIN GELIŞIMI
İlçenin, daha önceleri karasal olan ikliminin Atatürk Barajının etkisiyle değişerek, Akdeniz iklimine yakın bir özellik göstermesi, tarım faaliyetlerin çeşitlenmesine imkan sağlamış, ilçenin ekonomik yönden kalkınmasına vesile olmuştur. Ancak, 1990 yılından sonra Kâhta – Diyarbakır arası ulaşımı sağlayan köprünün baraj suları altında kalması ilçenin stratejik öneminin azalmasına neden olmuş ve ilçe ekonomik yönden olumsuz bir şekilde etkilenmiştir.
KAHTA İLÇE TARIM

İlçemizin genel nüfusunun yaklaşık % 85’i tarımla iştigal etmektedir. İlçemiz tarımsal yönden büyük bir potansiyele sahiptir. Tarımda kullanılan araziler çok geniş bir coğrafyaya yayıldığından, değişik ürün desenleri üzerinde tarımsal faaliyetlerde bulunulmaktadır. Düz olan kısımlarda hububat tarımı, sebzecilik, pamuk yetiştiriciliği, bakliyat yetiştiriciliği, yem bitkileri yetiştiriciliği, bahçe bitkileri yetiştiriciliği ve diğer endüstri bitkileri yetiştiriciliği yapılmaktadır. Atatürk Baraj Gölünün çevresinde bulunan araziler elektropomp tesisleriyle sulanarak pamuk ve diğer sulu şartlarda yetiştirilebilen ürünler yetiştirilmektedir.

KAHTA İLÇE TICARET
İlçemizdeki Kurumlar Vergisi Mükellef Sayısı 191, Sermaye Şirketleri 154, Diğerleri 27, Gerçek Usul Gelir Vergisi Mükellef Sayısı 1017, Basit Usul Gelir Vergisi Mükellef Sayısı 1519 ve Motorlu Taşıtlar Vergisi Mükellef Sayısı 5108 olup, 2005 yılından 2007 yılına kadarki tahakkuk ve tahsilat tutarları ile tahsilat oranları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.

YILLAR TAHAKKUK TOP. TAHSİLAT TOP. TAH.ARTIŞI TAHS.ART. TAHS.O.
2005
7.980.603,59
5.511.631,28
%38
%27
%69
2006
11.219.030.08
7.173.869,52
%40
%30
%64
2007
16.143.655,57
10.793.339,12
%43
%50
%66,85
PETROL
İlçemiz sınırları içersinde bulunan T.P.A.O.’ya ait toplam 22 üretim sahasında 161 kuyudan çıkarılan petrolün Türkiye ham petrol üretimine oranı % 14.9’dur.
KOOPERATIFLER/BANKALAR/MESLEK KURULUŞLARI
İlçemizde, Ziraat Odası, Esnaf ve Sanatkarlar Odası, Şoförler Odası, Esnaf ve Sanatkarlar Kredi Kefalet Kooperatifi, Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifi (11 Adet), Küçük Sanayi Sitesi Kooperatifi ve Tarım Kredi Kooperatifi mevcuttur.
İlçede Ziraat, İş ve Garanti Bankası olmak üzere 3 banka faaliyet göstermektedir. Ziraat Bankası ile Tarım Kredi Kooperatifinin sağlamış olduğu krediler üretime katkı sağlamaktadır.

İlçemizde 300 bakkal ve bayilik, 42 fırın, 30 mobilyacı ve tamirat atölyesi, 30 tuhafiyeci, 50 manifatura, 85 konfeksiyon, 152 kaynakçı, demirci ve demir-doğrama atölyesi, 70 elektrikçi, 75 terzi, 95 berber ve kuaför, 115 kahve ve çay ocağı, 31 internet cafe, 10 kuyumcu, 11 zahireci, 25 marangoz, 5 çiçekçi, 6 fotoğrafçı, 75 kundura satış ve tamiri, 20 züccaciye, 33 cep telefonu tamir ve kontör satış mağazası, 6 kasap, 52 lokanta, 22 pastane ve tatlıcı, 6 beyaz eşya satıcılığı, 7 sebzeci, 112 motor-oto kaporta tamiri, 5 oto galeri, 5 saatçi, 6 pamuk / yüncü, 5 kalaycı / tenekeci, 16 nalburiye, 7 kasetçi 2006 yılı sonu itibariyle faaliyet göstermektedir.

KAHTA İLÇE ORMAN
ORMAN
İlçemiz sınırları içerisinde bulunan ormanlık sahalar ile Gerger, Sincik ve Samsat ilçelerinde bulunan ormanlık sahalar Kahta Orman İşletme Şefliğinin sorumluluk alanındadır. Orman İşletme Şefliğinin toplam ormanlık sahası 48.202 hektardır. Bu ormanlık sahanın 10.700 hektarlık bölümü Kahta ilçe sınırları içerisindedir.
Baltalık Saha : Orman İşletme Şefliğince sadece meşe türlerinde baltalık işletmesi yapılmakta ve baltalık saha miktarı 6.634 hektardır. Meşe baltalıklarında yapılan üretim faaliyetleri yapılmakta olup yıllık üretim miktarı ortalama 1000 sterdir.
Bozuk Orman : İlçemizdeki ormanların büyük bir kısmı bozuk orman niteliğinde olup toplam bozuk orman alanı 10133 hektardır.

Koru Orman Sahası : İlçemizdeki ormanların asli ağaç türü meşe olup bu ağaç türlerinden oluşan koru ormanı alanı 567 hektardır.
Ormansız Açık Saha : Ormansız açık saha alanı 6040 hektar olup, bu alanlarda teknik açıdan ağaçlandırmaya elverişli olanlar hızla ağaçlandırma kapsamına alınmaktadır.
NÜFUS
SON NÜFUS SAYIMI SONUÇLARINA GÖRE İLÇEMİZ NÜFUSU
TOPLAM ERKEK KADIN
117.378 58.807 58.571
ŞEHİR
TOPLAM ERKEK KADIN
64.441 32.368 32.073
KÖY
TOPLAM ERKEK KADIN
52.937 26.439 26.498
KAHTA İLÇE TURİZİM
İlçemiz sahip olduğu tarihi, kültürel ve doğal zenginlikler nedeniyle önemli bir turizm merkezi konumundadır. Özellikle Kommagene Medeniyetinden kalan tarihi miras, kültür turizmi için dünyanın en önemli kaynaklarından birini teşkil etmektedir. İlçemizin önemli tarihi kültürel ve doğal zenginliklerini arkeolojik kültür varlıkları ve ören yerleri oluşturmaktadır. Bunlar ulusal ve uluslar arası öneme sahip Nemrut Dağı (Antiochos’un Anıt Mezarı – Dev Heykeller), Arsemia (Eski Kale), Eski Kâhta Kalesi (Yeni Kale), Cendere Köprüsü (Roma Köprüsü), Karakuş Tümülüsü (Kadınlar Anıt Mezarı) ile Şeytan Köprüsü, Kıran Köprüsü (Değirmenbaşı Köprüsü), Han Yeri (Burmapınar), Yassıkaya ören yerleridir. 2206 metre yükseklikteki Nemrut Dağının zirvesinde bulunan, Kral Antiochos’un Anıt Mezarını ziyarete gelenler, güneşin gizemli doğuşunu ve batışını izlemektedirler.
Karakus Kumulusu
İlçemizdeki turizm potansiyelinin artırılması, iç turizmin canlandırılması, ilçedeki istihdamın arttırılması ve ilçe ekonomisine katkı sağlanması amaçları doğrultusunda 1993 yılından itibaren Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinin ilk ve tek Uluslararası etkinliği olan Uluslararası Kahta Kommagene Festivali tertiplenmeye başlanmıştır.
Kommagene Medeniyetinin adıyla tertiplenen ve geleneksel hale getirilen festival kapsamında ulusal ve uluslararası kültürel, sportif, akademik etkinliklerin sergilenmektedir. Festivalde yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde sergilenen etkinlikler ilçe, bölge ve ülke tanıtımına önemli katkı sağlamaktadır.
Yeni Kale 2
İlçemizin yıllık turizm potansiyelinin sonucu olarak turizmden elde edilen gelir, ilçe ekonomisine yansımakta ve değişik hizmet alanlarına katkılar sağlaması, ilçemizdeki ekonomik hareketi canlandırmaktadır. 2005 yılı sonu itibariyle ilçemizi toplam 22.970 yerli ve 15.948 yabancı olmak üzere 38.918 turist ziyaret etmiştir.
A l t ı n E l m a Ö d ü l ü
Nemrut Dağı, 3. Uluslararası Nemrut Kommagene Festivaline katılan (1995) ATURJET (Türkiye Turizm Yazarları ve Gazeteciler Derneği) ile FİJET (Uluslar arası Turizm Yazarları ve Gazetecileri Federasyonu) yetkililerince Turizmin Oskarı sayılan ALTIN ELMA ödülüne (Golden Apple Awards) aday olarak gösterilmiş, uluslararası turizm arenasında gösterilen çabalar sonucu 2004 yılında ALTIN ELMA ÖDÜLÜ NEMRUT’A verilmiştir. Bu ödül Adıyaman Müzesinde sergilenmektedir.
Arsemia Heykeli Kahta Adiyaman
A r k e o l o j i k A r a ş t ı r m a l a r
1881 yılında Nemrut Dağındaki eserlerin keşfiyle başlayan bilimsel araştırmalar, belli aralıklarla 1985 yılına kadar devam etmiş, çalışmalarda müzelerin babası Osman Hamdi Bey, Alman, ABD ve Türk Bilim Adamları yer almışlardır.
2001 – 2003 yılları arasında Hollanda’da kurulu Uluslararası Nemrut Vakfı tarafından yürütülen çalışmalar Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından durdurulmuştur.
İlk kez Bakanlık bütçesinden finanse edilen ve ODTÜ tarafından yürütülen Nemrut – Kommagene koruma- geliştirme projesi 2006 yılında başlamış ve devam etmektedir.
O t e l ve T e s i s l e r
Kültür turizmi merkezi konumundaki ilçemizde değişik kategorilerde turizme hizmet veren konaklama tesisleri bulunmaktadır. İlçemizdeki konaklama tesislerinden büyük çoğunluğu Belediye Belgeli konaklama tesisleridir. Bunların yanı sıra Turizm İşletme Belgeli Konaklama Tesisleri ile Turizm Yatırım Belgeli Konaklama Tesisleri de bulunmaktadır. Bunlar;

Turizm Bakanlığı İşletme Belgesi bulunan Konaklama Tesisleri
S.N.
Tesisin Adı
Adresi
Tür Adı
Sınıf Adı
Oda Sayısı
Yatak Sayısı
1
ZEUS OTEL
Mustafa Kemal Cad.
OTEL
3 YILDIZ
66
132
2
HANS BARDAKÇI
Mustafa Kemal Cad.
OTEL
2 YILDIZ
55
111
TOPLAM ODA VE YATAK SAYILARI
121
243

Turizm Yatırım Belgesi bulunan Konaklama Tesisleri
S.N.
Tesisin Adı
Adresi
Tür Adı
Sınıf Adı
Oda Sayısı
Yatak Sayısı
2
NEMRUT TUR
Yavuz Selim Mah.
OTEL
1 YILDIZ
28
56
TOPLAM ODA VE YATAK SAYILARI
28
56

Belediye Belgesi bulunan Konaklama Tesisleri
S.N.
Tesisin Adı
Adresi
Tür Adı
Sınıf Adı
Oda Sayısı
Yatak Sayısı1
KOMMAGENE
Mustafa KemalCad.
PANSİYON
1.SINIF
24
42
2
ANATOLİA
Turgut Özal Cad.
PANSİYON
2.SINIF
15
30
3
KARADUT KERVANSARAY
Karadut Köyü
OTEL
1.SINIF
15
30
4
EUPRATH
Karadut Köyü
OTEL
1.SINIF
50
100
5
KARADUT PANSİYON
Karadut Köyü
PANSİYON
2.SINIF
6
25
6
ÇEŞME PANSİYON
Karadut Köyü
PANSİYON
2.SINIF
7
30
TOPLAM ODA VE YATAK SAYILARI
117
257
GENEL TOPLAM
266
556

ESKİ KAHTA
Yukarıdaki tablolarda belirtildiği şekilde, ilçemizdeki konaklama tesisleri toplam 266 oda bünyesinde 556 yatak kapasitesi ile hizmet vermektedirler.
Bunların yanı sıra ilçe merkezinde, baraj kenarında özellikle turizme hizmet eden 5 adet lokanta ve münferit turiste hizmet sunabilen çeşitli büyüklüklerde lokantalar da bulunmaktadır. Bunlardan Nemrut yolu güzergahı üzerinde Cendere Köprüsü, Arsemeia, Damlacık, Diyaran Çeşmesi ve Nemrut Kafeteryası günü birlik hizmet veren ünitelerden birkaçıdır.

KAHTA İLÇE KÜLTÜR
F O L K L O R (HALK BİLİMİ)
İlçemizdeki folklorik değerler, kaynağını yöre halkının gelenek görenek ve yaşam tarzından almaktadır. Misafirperverlik, sosyal dayanışma ve ananelerine bağlılık ilçe kültürünün en önemli başlıklarıdır. İmece, asker uğurlama, dini ve resmi bayramlardaki kaynaşma, düğün alayları ve taziyeler ilçe halkının en belirgin folklorik özellikleridir.

KAHTA İLÇESİNİN BELİRGİN FOLKLORİK ÖZELLİKLERİ
YAŞAMA BİÇİMİ : Yöre insanının yaşama biçimi kırsal kesimde ve ilçe merkezinin önemli kısmında yörenin ekonomik yapısına paralel olarak tarıma endekslidir. Tarım ve hayvancılığa bağlı olarak yaşamını sürdüren halk, tarımın makineleşmesiyle sosyal yaşantısını kısmen de olsa revize etmiştir. Tarımdan geçimini sağlayan kesimlerin sosyal yaşamları Anadolu'daki köylülerden farklı değildir.

Atatürk Barajı göl sahası oluşması nedeniyle topraklarını kaybederek ilçe merkezine yerleşen vatandaşlar, değişik dallarda ticaret yapmak suretiyle geleneklerini koruyarak yaşamlarını sürdürmektedirler. Sosyal yaşantı turizmle ve okulların çoğalmasıyla hızla gelişim göstermektedir.
HALK OYUNLARI : Türkiye, Avrupa ve Dünya birincilikleri almış olan halk oyunları, kaynağını Fırat Efsanei, Hasat ve yörenin törelerinden almıştır. Son yıllarda oynanan Simsimi, Düz, Türkü, Kımıl yörenin oyunlarından bazılarıdır.

TÜRKÜ : İlçenin yetiştirdiği sanatçılar, yöre insanının dramını, ezgilerini, güzelliklerini, Fırat ve tarihi zenginliklerini konu alan türküler besteleyerek halka sunmuşlardır. İlçede yetişen ve ülkemiz çapında tanınan ses sanatçıları; Kahtalı Mıçı (Mustafa ARSLAN), Zara, Ramazan GARİPSES, Kahtalı Hamido ve Kahtalı İbo'dur.
GİYSİ : Mahalli giysiler halen erkek ve bayanlarda güncelliğini korumakta olup, erkeklerde; başta şapka, yelek ve şalvar, Bayanlarda ise ; başta tülbent, fistan ve belde kemer ile takılar giysiyi tamamlamaktadır. İlçe merkezi ve genç kesim modern giyimi benimsemiş durumdadır.

KIZ SEÇİMİ : Oğlan anasının çevrede yaptığı araştırmaları, akraba ve tanıdıkların tavsiyeleri, evlenme çağına gelmiş oğlanın ağzının yoklanması sonucu yapılan araştırmalarla tespit edilen kızların evine görücüler, kendi aralarında kararlaştırılan bir günde, haber vermeden giderler. Hiç beklemedikleri bu konukların ziyaret sebeplerini anlayan ev sahibi, konuklarına gereken saygıyı gösterirse de, kızlarını birden bire verecek izlenimi yaratacak davranışlardan kaçınırlar. Bu nedenle konukların başörtüleri alınmaz, onlara kahve ikram edilmez.
Görücülerin her biri kızın özelliklerini anlamak için evin düzenini, temizliğini, el becerilerini gözden geçirirler ve kızı yakından görebilmek için su vb. ihtiyaçlarını isterler.

Eve dönen görücüler, gördüklerini ortaya atar ve kızı ile ailesi hakkında olumlu ya da olumsuz bir karara varırlar. Sonuç, baba ve en yakın aile büyükleri ile görüşüldükten sonra bir aracı ile oğlana söylenirdi. Kız, oğlana gösterildikten sonra kesin sonuca varılır. Bu süre zarfında kız evi de oğlan hakkında gizli araştırmalarını yapar.

KIZ İSTEME : Kızın seçiminden sonra, sıra kız isteme işine gelirdi. Kız isteme işine kadınlar, erkekler tarafından yapılır. Önce oğlan tarafının yakın akrabalarından bir grup, istemek için tekrar kız evine giderlerdi. Kısa bir sohbetten sonra, "Allah'ın emri, Peygamberin kavliyle kızınızı, oğlumuza münasip bulduk. Siz ne dersiniz?..." denilerek kız istenir ve oğlanın hüner ve meziyetleri sıralanır. Kız evi ise "İyi geldiniz, hoş geldiniz ama kızımız küçük, borçluyuz, evimiz pek yalnız.

 Çocuk da giderse elimiz, ayağımız kuruyup kalacak," cevabını verirler. Kızı isteyen taraf da "Biz sizi sıkmayız. Hepsinin kolayı bulunur. Kızın yeri iyidir. Kaçırmayınız," gibi gönül alıcı sözler sarf edeler. Eğer kız tarafı verimkar ise "Allah nasip etmiş ise ne diyelim!" ya da "Bir kaç gün sonra cevap verelim," derlerdi. Oğlan evi, kızın verilip verilmeyeceğini, kendilerine yapılan ikramdan, ayakkabılarının çevrilmesinden, uğurlanmalarından anlamaya çalışırlar. Kız evi olumsuz cevap vermek istiyorsa, kızlarının henüz gelinlik çağına gelmediğini, başka bir tarafa sözleri olduğunu, henüz düğün edemeyeceklerini ileri sürerek hatır kırmamaya çalışırlar. Oğlan evinin, kız evine ikinci ve üçüncü gidişlerinden sonra "Birliğimiz tamamdır. Bir kere de babasından istenilmesi muvafık olur," denilerek kesin cevap erkeklere bırakılır. Daha sonra erkekler bir yerde toplanarak isteme işi tamamlarlar. Söz kesimini nişan izler. Söz kesilmede, bunun belirtisi olan küçük hediyeler verilir.

ASKER UĞURLAMA; Askerlik insan hayatında bir dönüm noktası ve olgunlaşma dönemi olarak kabul edilir. Askere gidecek gençler akraba, eş, dost, ve komşularını ziyaret ederler. Ellerini öptükleri büyüklerinden el öpme parası alırlar. Askere gidecek olan gencin evi akraba, eş, dost, ve komşuları tarafından ziyaret edilerek çeşitli hediye ve armağanlar verilir. Askere gitmeden önce asker aileleri diğer askerlere ve çevreye yemek daveti verir. Önce akraba ziyaretlerine başlarlar. Akrabaları, kendilerini ziyarete gelen gençlere çeşitli yemekler yapıp ağırlarlar. Askerin silah tutacağı parmağına kına yakılır. Askere gidecek gençler annesinin babasının ve kardeşlerinin ellerini öper, gençlerin cebine harçlık konulur. Askere gidecek genç gideceği vasıtaya bineceğinde, binmeden önce topluca dua edilir, dua ile uğurlanır.
EL SANATLARI; Halı, sicim, kilim, yazma, oya, bakır işlemeciliği ve hediyelik eşya yapımı ilçenin el sanatları açısından önemli faaliyetleri olmakla beraber, halıcık ilçe ekonomisine gözle görülür bir katkı sağlamaktadır.

YÖRESEL YEMEKLER; İlçe zengin bir mutfak kültürüne sahiptir. Mevsimine göre evlerden eksik olmayan yemekler; Patlıcanlı Yoğurt Çorbası, Yuvarlama, İçli Köfte, Mercimekli Lapa, Sarımsaklı Bulgur Pilavı, Mercimekli Köfte, Çiğköfte, Pirpirimli (Semizotu) Ayran Çorbası, değişik dolma türleri, yaprak sarması, değişik etli tava yemekleri.
İlçenin yemek kültüründe hemen her mahallede bulunan fırınlarda pişirilen fırın yemeklerinin yeri büyüktür. Özellikle yaz aylarında fırında hazırlanan Tava, Patlıcan Kebabı, Dövmeç, (Közlenmiş Patlıcan ve Biber ile hazırlana) Soğulma, lahmacun ve etli pide ilçenin yemek kültüründe önemli bir yer tutar

DÜĞÜNLER; Yöremizde, toplumumuzun en önemli kuruluşu olan ailenin kuruluşunun ve işlerliğinin sağlanması üzerinde önemle durulan konulardan biri olmuştur. Yöremizde evlenmelerde özellikle yaş, sosyal ve ekonomik denklikler gözetilir. Evlenmede genel anlayış, erkeğin askerliğini yaptıktan sonra evlenmesidir. Geçim kaynağı tarım olan yöremizde daha çok askerden önce evlilik olayına daha çok rastlanılmaktadır.

Evlenmelerde kız anaları, gelinlik çağına yaklaşan kızına, eş olacak, yakışacak damadı beklerken, oğlan anaları da oğluna hayat arkadaşı olabilecek serpilmiş kızları araştırırlar.
Bölgemizde ergenlik çağına giren kız ve erkekler küçük yaşta evlendirilirler. Evlenmelerde ailelerin görüşüne ve gençlerin rızasına bakılır. "Kızı keyfine bırakırsan zurnacıya, oğlanı kendi haline bırakırsan bir yosmaya gönül verir." Atalar sözünden hareket edilerek, ana ve babanın kararı haricinde hareket etmek saygısızlık sayılır.

Evlenme yaşına gelen erkekler, düşüncelerini aracılar tarafından ailelerine bildirir.
Kız ve erkeğin seçiminde soy ve sülalenin araştırılmasına özen gösterilir. Yakın akraba evliliklerine çok sık rastlanılır. Kirvelerin ve kirve çocuklarının evliliklerine ise kolay kolay izin verilmez. Bazı aileler; geçimsizlik olur gerekçesiyle, akraba evliliklerine rıza göstermezken, bazı aileler de mallarının dışa çıkmasını önlemek için akraba evliliğine "evet" dermektedirler. Yaşı geçen kızların evlenmeleri ile ilgili "kısmet açma" "kızın kısmeti kapanmış" gibi inançlar bulunmaktadır.

Düğün tarihleri kız ve oğlan taraflarının anlaşması ile belirlenir. Çoğunlukla sonbahar ayları tercih edilmektedir.
Düğünle ilgili olarak yukarıda belirtilen adet ve gelenekler halen güncelliğini korumakta ise de genç kesim, özellikle de okumuş diye tabir edilen kesim, görüşüp, anlaşarak evlenme yolunu gitmektedirler.

SÜNNET ; Kirve : Günümüzde anlamındaki ağırlığını yitirse de özellikle yöremizde çok değer verilen, onurlandırmak, şereflendirmek için sunulan bir mevkidir. Aşiretlerdeki kirvelik babadan çocuğa gelecek nesillere aktarılır. Aileler arasındaki kirvelik ilişkisi babadan sonra en büyük oğulla devam ettirilir. Bir anlamda ailelerin kan kardeşliği gibi bir şeydir. Yeni nesillerin kirvelerini değiştirmesi büyük bir ayıptır.

Aileler arasında kavgalarda kirveler de taraf olur veya arabuluculuk yapar. Ayrıca evliliklerde de kirve düğünün organizatörlerindendir. Ev sahipliği yapar, misafirleri karşılar. Kirvenin çocukları kardeş sayılır, bırak evlenmeyi yan gözle bile kirve çocuğuna bakılamaz. Kirve baba kadar sorumludur aslında sünnet olan çocuğun üzerinde. Babasının gücünün yetmediği yerlerde kirve devreye girer. Sünnet olacak çocuğun giysisi kirve tarafından alınır. Kirve çocuğa altın, saat vb. gibi armağanlar getirir. Çocuğun babası tarafından kirveye halı, elbise vb: gibi armağan verilir. Çocuk otomobille gezdirilir. Sünneti, sünnetçi veya sağlık memuru yapar. Çok ağır bir sorumluluktur kirvelik, o yüzden herkes kabul etmez kirvelik teklifini.

Genellikle sünnetler yapılırken sünnet düğünü tertip edilir ve kendisine yukarıda özellikleri sayılan özelliklerde bir kirve tutulur. Sünnet düğününden bir gün öncesinde sünnet olacak çocuk için kına gecesi düzenlenerek, sünnet olacak çocuğun ellerine kına yakılır. Sünnet olacak çocuğun yatak ve yatak odası süslenir. Sünnet olacak çocuğa sünnet elbisesi giydirilir. Düğün günü mevlit okutulur. Dualar yapılır. Davetli misafirlere yemek ve çeşitli ikramlarda bulunulur. Düğüne arabalarıyla katılan herkes düğün günü konvoy oluşturarak sünnet olan çocuğa şehir turu yaptırırlar. Misafirler tarafından sünnet olan çocuğa çeşitli armağanlar verilir.

ÖLÜM VE TAZİYE; En önemli ananelerimizden (örf ve adetlerimiz) biri olan ve bizi diğer büyük yerleşim birimlerinden ayıran önemli özelliklerimizden biri olan cenaze ve taziye hizmetleridir. Bu da ölülerimize olan sevgi ve saygımızdır. Taziye; ölüsü olan aile yakınlarının acılarını hafifletmek ve bir nebze de olsa acılarını paylaşmak için yapılan ziyaretlerdir.
Yas sahipleri ziyaretleri evlerinde kabul ederler, taziye yeri olarak da evlerin geniş avlularında tercih edilmektedir.

Yakını vefat eden kişi, taziye evinde hazırlıklarını yaparak taziyeye gelenleri karşılar. Taziye sahipleri gelenlere çay, su, şeker vb. ikram eder. Taziye yerine giren her kişi Fatihâ Suresi'ni okur. Duasını okuduktan sonra gelen ikramı alır. Kalkması gerektiği zaman aynı dua tekrarlanır. Yakını ölen kişi taziye evi için gönlünden geçtiği miktarda masraf yapabilir. Taziye için gelenler de kendi gönlünden geçeni yas evine getirebilir. Yas süresi yöremizde ölen kişinin yaşı ve toplumdaki yeri ile orantılı olabilmektedir. Ölümün kırkıncı günü mevlit okutulur, davetlilere yemek ve helva ikram edilir. Elli ikinci gününde hatim indirilir.
KAHTA İLÇE  SAĞLIK
KORUYUCU SAĞLIK HİZMETLERİ
İlçe genelinde koruyucu sağlık hizmetlerinde, 6 Aile Sağlığı Merkezi, 8 Aile Sağlığı Birimi, 2 Sağlık Evi, Toplum Sağlık Merkezi bünyesinde; Verem Savaş Dispanseri ile A.Ç.S./AP birimiyle hizmet verilmektedir.

Bu birimlerde; 1 uzman doktor, 3 pratisyen hekim, 33 Aile Hekimi, 1 Diş Tabibi, 4 Laborant, 11 Sağlık Memuru, 3 Çevre Sağlık Teknisyeni, 11 Hemşire, 24 Ebe, 3 Tıbbi Sekreter, 2 Ayniyat Saymanı, 4 Memur, 2 Şoför, 5 Hizmetli olmak üzere toplam 107 personel görev yapmaktadır.
TEDAVİ EDİCİ SAĞLIK HİZMETLERİ
İlçemizde 1 Devlet Hastanesi, 2 Özel Tıp Merkezi mevcuttur.
Devlet hastanesinde; toplam 65 yatak mevcut olup, bu kurumlarda hizmetler 21 uzman doktor, 13 pratisyen doktor, 2 Diş Hekimi ve 179 yardımcı sağlık personeli ile yürütülmektedir.
Kahta Kalesi
Özel Kahta Uzmanlar Tıp Merkezinde; 6 Uzman Tabip, 1 Pratisyen hekim, 5 ATT., 2 Laborant, 2 Radyoloji Teknisyeni ve 39 Yardımcı Sağlık personeli olmak üzere toplam 55 personel görev yapmaktadır.
Özel Kahta Güven Tıp merkezinde; 5 Uzman Tabip, 2 Pratisyen hekim, 2 Laborant, 1 Diş Teknisyeni ve 6 Yardımcı Sağlık personeli olmak üzere toplam 16 personel görev yapmaktadır.

SAĞLIKTA DEMOĞRATİF HIZLAR
DEMOĞRATİF HIZLAR
KAHTA (Binde)
TÜRKİYE ORTALAMASI (Binde)
Kaba Doğum Hızı
16,9
20,5
Kaba Ölüm Hızı

1,4
6,4
Bebek Ölüm Hızı
15,9
28,7
Doğal Nüfus Artış Hızı
15,5
15

İSTATİKSEL VERİLER
Kahta genelinde toplam nüfusa göre bir doktora 1131 kişi, 1705 kişiye ise 1 fiili yatak düşmektedir.
İlçemiz genelinde 33 uzman doktor, 33 Aile Hekimi (Pratisyen Doktor) 24 pratisyen doktor, 52 hemşire, 46 ebe, 8 diş hekimi ve18 eczacı bulunmaktadır.

Sağlıkla İlgili Diğer Bilgiler:
Ambulans Sayısı:5
Özel Tıp Merkezi Sayısı:2
112 Acil Yardım İstasyonu Sayısı:1
Eczane Sayısı: 17
Optik Merkezi: 3
Yeşil Kartlı Sayısı : ………
KAHTA İLÇE EĞİTİM

EĞİTİM'İN TARİHİ GELİŞİMİ
Kahta ilçesinin eski yerleşim yerinden (Eski Kâhta) şu anki yerleşim yerine göç etmesinden sonra (1920-1925), yeni yerleşim yerinin gelişmeye elverişli olması ve Atatürk Barajının oluşması sonucunda köyleri ve toprakları sular altında kalan köylülerin, ilçeye göç etmesi sonucu ilçemiz gerek nüfus açısından gerekse sosyo - kültürel açıdan hızlı bir gelişme göstermiştir.

Buna paralel olarak, ilçede 1948 yılında ilk olarak Kubilay İlkokulu ve ardından 1954 yılında Kâhta Ortaokulu hizmete girmiştir. Daha sonraki yıllarda birçok örgün ve yaygın, eğitim - öğretim kurum ve kuruluşu faaliyete geçirilmiştir.
İlçemizde okur-yazar oranı % 98’dir.
Okul Türü
Öğrenci Sayısı
Derslik Sayısı
Derslik Başına Düşen Öğrenci Sayısı
Öğretmen Durumu
Okul Öncesi Eğitim
1955
72
28
57
İlköğretim
24440
629
39
932
Ortaöğretim
7090
175
41
231
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM

Kâhta İlçesinde 3 Anaokulu, 62 bünyesinde ana sınıfı bulunan okul, toplam 57 öğretmen ile Okul Öncesi eğitim hizmeti verilmektedir.
Okul Öncesi eğitimde 6 yaş grubu çağ nüfusu 2844 olup, 2009-2010 Eğitim Öğretim yılı itibari ile 1304 öğrenci okul öncesi eğitim kurumlarında kayıt altına alınmıştır. 6 yaş grubunda okullulaşma oranı % 47,11’ dir.
Kâhta İlçesinde Okul Öncesi eğitimde 5 yaş grubu çağ nüfusu 2909 olup, 2009-2010 Eğitim Öğretim yılı itibari ile 315 öğrenci okul öncesi eğitim kurumlarında kayıt altına alınmıştır. 5 yaş grubunda okullulaşma oranı % 10,82’ dir.
Kâhta İlçesinde Okul Öncesi eğitimde 6 yaş grubu çağ nüfusu 2858 olup, 2011-2012 Eğitim Öğretim yılı itibari ile 1955 öğrenci okul öncesi eğitim kurumlarında kayıt altına alınmıştır. 6 yaş grubunda okullulaşma oranı % 77,57’ dir. 5 yaş grubu çağ nüfusu 2774 olup,2011-2012 yılı itibari ile 581 öğrenci kayıt altına alınmıştır. Okullulaşma oranı %20,94 ‘tür.

İLKÖĞRETİM
İlçemizde 16 Merkez ilköğretim Okulu, 26 Merkez Köy İlköğretim Okulu, 87 Birleştirilmiş Sınıflı İlköğretim Okulu olmak üzere toplam 129 İlköğretim Kurumu hizmet vermektedir.
Kâhta İlçesi ilköğretim çağ nüfusu 23.773 olup, kayıtsız öğrenci sayısı 51 olarak görülmektedir. Müdürlüğümüzce yapılan çalışmalar neticesinde Kâhta sınırları içerisinde yaşayan kayıtsız öğrenci ve velileriyle ikna ekiplerimiz görüşmüş olup, okula kayıt ve devam çalışmaları sürmektedir.

ORTAÖĞRETİM
İlçemizde 11 Ortaöğretim kurumu bulunmaktadır.
LOJMAN DURUMU BİLGİLERİ
İlköğretim Okul Lojmanı :197
Ortaöğretim Okul Lojmanı :20
TAŞIMALI EĞİTİME AİT BİLGİLER
Taşıma Merkezi Okul Sayısı
19
Taşınan Yerleşim Birim Sayısı
181
Yemek Veren Taşıma Merkezi Sayısı
15
Yemek verilen Öğrenci Sayısı
3198
Taşınan Erkek Öğrenci Sayısı
2102
Taşınan Kız Öğrenci Sayısı
1900
Taşınan Toplam Öğrenci Sayısı
4002
Taşıma Yapan Araç Sayısı
330
Taşıma Merkezi Okul Sayısı
19

YÜKSEK ÖĞRETİM
Kahta Meslek Yüksekokulu YÖK’ün 16.10.1997 tarihli toplantısında alınan 2547 sayılı kanun değişik 7/d–2 maddesi uyarınca Harran Üniversitesine bağlı olarak kurulmuş, 1998-1999 öğrenim yılında 3 programla (Su Ürünleri, Tarla Bitkileri, Turizm ve Otelcilik) öğrenime başlamıştır. 2000 yılında Yeterli alt yapı olmadığında Turizm ve Otelcilik Proğramı Şanlıurfa Meslek Yüksekokulu bünyesine alınmış, Kahta MYO bünyesinde de Bilgisayar Teknolojisi ve Programlama Programı ile Harita kadastro Programı açılmış, aynı yıl bu iki programa ek kontenjandan öğrenci alınmıştır. Yüksekokulumuz 5467 sayılı kanun gereği Meslek Yüksekokulumuz 2006 yılında Adıyaman Üniversitesine bağlanmıştır.

Kâhta Meslek Yüksek Okulunun Bölümleri
Bilgisayar Programcılığı
Harita Kadastro
Su Ürünleri
Tarla Bitkileri
Muhasebe
Turizm ve Otelcilik
Adalı • Akalın • Akdoğan • Akkavak • Akpınar • Aktaş • Alidamı • Arılı • Aydınpınar • Bağbaşı • Ballı • Belenli • Belören • Beşikli • Boğazkaya • Bostanlı • Bozpınar • Boztarla • Burmapınar • Büyükbağ • Büyükbey • Çakıreşme • Çaltılı • Çardak • Çataltepe • Çaybaşı • Çıralık • Çukurtaş • Damlacık • Dardağan • Doluca • Dumlu • Dutköy • Eceler • Ekinci • Erikdere • Erikli • Eskitaş • Fındıklıçalı • Fıstıklı • Geldibuldu • Göçeri • Gökçe • Gölgeli • Güdülge • Güzelçay • Habipler • Hacıyusuf • Hasandiğin • Hasköy • İkizce • İslamköy • Karacaören • Karadut • Kavaklı • Kayadibi • Kocahisar • Koçtepe • Kozağaç • Köseler • Menzil • Mülkköy • Narince • Narsırtı • Oluklu • Ortanca • Ovacık • Salkımbağı • Sarısu • Sıraca • Sırakaya • Susuz • Şahintepe • Taşlıca • Teğmenli • Tuğlu • Tütenocak • Ulupınar • Yapraklı • Yelkovan • Yenikuşak • Yolaltı • Zeytinköy • Ziyaret
NEMRUT
/278/NEMRUT DAĞI 12

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder